Danzainfiera - mässdans

I söndags var jag och Chiara på "danzainfiera", en dansfestival som var här i staden. Det var extra trevligt för att Chiara hade gratisbiljetter för hennes kursares dotter jobbade där. ( Italien = tjänster - gentjänsternas land... en historia i sig)

Eftersom jag har varit lite ostadig på hjärtat sista tiden så ser jag till att planera in saker att göra lediga dagar. Så att man inte har för mycket tid att tänka.. (hehe.. är det bra eller dåligt?)

I varje fall,

Vi var där i söndags och såg massa dans, fick gratistamponger och hängde som två fjortisar och kollade på folk som gjorde castings av olika slag.

 image125 image124  image126

Ballerinor såg man många av. Både på scen och strosandes runt på mässan. Vi insåg att man känner igen dem på deras stiliga, sträckta och graciaösa gångstil. Någon har berättat att denna en gång bott med en ballerina och kunde avslöja att  även när hon skulle plocka ut mjölken ur kylskåpet gjorde hon det på ett ytterst graciöst sätt.

Jag ska också börja plié' a när jag plockar upp grejer från köksgolvet har jag bestämt. Kanske jag kan ge sken av mitt trägna men dock inte för avancerade dansförflutna..

Sen fanns där även många  dansskolor som hade uppvisningar.

Som här:
image127

Dans, om det sker på avslappnat sätt, är underbart tycker jag. Dans är kreativt, släpper loss massa hormoner, hjälper folk  att bli bekväma i själv och jag är övertygad över att det kan hjälpa folk att komma över svåra saker. Som bevis på detta finns ju även dansterapi!

Sen är det även vackert att titta på.

Summa summarum tycker jag dans är underbart och får folk att må bra.



Sen var det även en grej som gjorde oss upprörda!

Anledning var ett antal nummer från några dansskolor. Tjejerna var väl runt sådär 12-15 år. Uppenbarligen hade koregrafen bestämt att dessa nummer skulle vara "sexiga" eller kalla det "sensuella".

Musiken var typ dirty dancing och tjejerna/flickorna hade uppenbarligen blivit tillsagda att släppa ut håret , sminka sig sensuellt och blivit instruerad att ta på sig sensuella kläder.

De lärde sig vid tretton års ålder att vara sexiga alla Britney Spears. De hade blivit instruerade  av koreografen  att agera utifrån vad i vårt (italiens) samhälle anses attraktivt  för män. Allt från klädsel till rörelser.

För det första:

Vilka budskap ger man till tjejer, det är viktigt för kvinnor att behaga män och spela på sexualitet?

För det andra:

Vem bestämmer vad som är sexigt? koreografen utfrån sin uppfattning av vad man (se män) tycker är sexigt?

För det tredje och så vidare:

Känner alla tjejer sig bekväma i denna påtvingade kvinnoroll när hälften inte ens fått bröst?  -  de lägger garanterat märke själva till vilka av dem som gör denna roll bäst..

Hjälper detta unga osäkra tjejer (för det var i varje fall jag när jag var 13) att stärka deras självförtroende och få de att känna att de duger som de är?

tja.. mitt svar på detta är väl ganska uppenbart.

I Italien ställs ytterst sällan frågor av detta slag. De fattar inte över huvud taget vad man pratar om. Eller så låtsas de som att de inte gör det. För både många kvinnor och definitvit män tjänar här på att inte "krångla till saker". I varje fall på kort sikt. För i Italien kommer man "långt" på att vara vacker.


Fortsättning följer i detta ämne.. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0