mönsterkonstruktion

Det funkade!

Helstädning och sortering av rummet igår gav effekt. Det rensade upp skallen också. Ut med det gamla in med det nya!

Idag har jag varit på praktik jobbet. En fabrik hade sytt ihop jackor fel så vi hade ett trettiotal jackar vars kragar, ok och ärmar sprättades upp och syddes om. Det är ett ganska ordentligt jobb. Jag konstaterade att det hade gått snabbare att sy det ordentligt från början.

Det kanske inte låter som det roligaste att göra i världen, att sprätta och sy om. Men jag lär mig faktiskt på det med. Nu har jag sammanställt en hel lista av saker som kan gå fel när man syr upp genom fabrik. Bland annat kan kläder sys ihop med avigsidan ut ( man ser inte skillnad på fram och baksida på tyget), ärmar sys på fel och sömmar stryks inte ut.  Om jag någonsin startar ett eget företag vet jag vad man ska tänka på och hur man kan undvika den här typen av misstag.

Under eftermiddagen satt jag även och konstruerade lite mönster. Nu ska jag sy ihop en prototyp av mönstret i vit bomull. Det gör man för att bland annat se hur pasformen blir och om ändringar behövs göras innan man syr upp det i det riktiga tyget.

image120image121image122

prototyper i vit bomull


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0