Vad köper du?

De bästa på att sy är gamla tanter som har sytt i hela sitt liv. Även i de trendigaste, coolaste och chica haute couture modehusen hittar man äldre damer som syr upp allt om man går bakom kulisserna. Det är en kunskap som nästan håller på att försvinna. Duktiga sömmerskor är en sällsyn vara i masskonsumtionens och globaliseringens värld. Ett hantverk som håller på att försvinna.

För idag finns massproduktion och fabriker. Detta har lett till sjukt billiga kläder. Du kan hitta ett liknande plagg, kanske inte riktigt lika bra passform, lite mindre kärlek men till en spottstyver av priset.

Jag menar inte att klandra dem som köper kläder för en liten penning. Om  detta  är vad vi vill ha så kan jag inte förbjuda världens männskor att köpa det de vill. Men jag menar att vi måste vara medvetna om att det är ett val vi gör.

För mig är kläder kreativitet, kärlek och hantverk. 

Jag gillar personligen sömnad och mönsterkonstruktion och tycker om ett välarbetat plagg. Jag vill stödja utvecklingen av detta hantverk. Därför lockar mig inte en snabbproducerad, overlockad trikåtopp som förmodligen är av så dålig kvalitet att den max håller en säsong.

Jag vill känna att jag kan stå för plagget jag bär. Jag vill känna att jag stödjer de material, arbetsförhållanden och etik utav vilka plagget är gjort.  Jag tycker inte särskilt mycket om att veta att till mitt plagg för 49:90 har använts kilovis med bekämpningsmedel som har förstört marken och förgiftat barnen som arbetar på bomullsfälten. Detta sätt att bruka befolkning och jord används av företag som låter pengar gå före all moral och människovärde som finns.


Jag köper istället för TIO tröjor heller EN som jag kan stå för. Eller syr en själv. Eller gör om något vintage. För jag har redan kläder så jag inte fryser. Jag behöver inte tio till för halva reapriset.

Jag vill känna att detta plagget är slutändan av en kreativ process. Jag vill stödja de designer som faktiskt tar sig tid och skapar något och där kläderna är resultatet av en idé. Jag tycker inte det är särskilt charmigt att ta på mig en tröja som jag vet någon lagt känsla och tid på (=pengar) där sedan deras slutprodukten blivit kopierad rakt av och satt i massproduktion och någon annan drar in alla pengarna för den.

Om man nu tror på teroin att efterfrågan styr utbud.Vad vill du ha?

Jag vet numera  ungefär vad jag vill ha. Jag har inte råd att lägga 10 000 på en jacka men är heller inte beredd att gå över lik  för att köpa något för en spottstyver. Det blir en välgenomtänkt sak där mitt i mellan.



.

Kommentarer
Postat av: martini

inspirerande tankar karin! tack

2008-02-19 @ 20:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0