Arancini

I söndag bestämde jag mig för att försöka mig på att göra arancinis. Arancini är en typisk siciliansk "rätt". Innan jag kom hit och besökte G´s kusiners rosticceria hade jag aldrig sett sådana. 

Så i lördags hade jag alltså kokat alldelse för mycket ris och G föreslog att göra arancinis. Och det gjorde jag. Vad jag senare under dagen fick veta var att sex stycken sicilianska kompisar till G var i Florens  och var på antågande för middag hos oss.

Ganska modigt att första gången man testar att göra en främmande "nationalrätt" får man sex bedömare av denna region, som ätit sådana i hela sitt liv,  som provsmakare.

Tänk typ att någon av er bor med en italienare, som bestämmer sig för att göra typiska ex "skånska" köttbullar till en massa skåningar som kommer på besök till er...


image148  image149

Klara arancinis.                            Jag, två lägenhetskompisar och G's sicilienare

De verkade tycka om dem, de föreslogs till och med att vi skulle öppna en siciliensk restaurang i Sverige, och det får man väl ta som att de var godkända.

Här är receptet- det är lite meck kan jag förvarna.


Så här gör man:
Koka upp ris. Blanda klart ris med en jädrans massa  parmesanost( tänk som italienare: ju mer parmesan du tar desto godare blir allt..), ett ägg och salt. Ställ in i kylskåp några timmar. Gör sedan en pastasås. Jag gjorde med tonfisk, tomater, gul lök, olivolja. Det klassiska är dock att göra köttfärssås och ärtor.

Sen skall du göra bollar av riset, tänk köttbullar! Du gör ett hål i mitten av bollen och häller i lite pastasås. Stäng igen bollen igen med ris.

Sen skall de friteras. Rulla först i ägg, sen i ströbröd alla bollarna. Värm upp oljan. Fritera dem i ca 5 min,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0