Dina, del 2

Som ni vet har jag på mitt praktikplats spenderat dagarna med Dina.
 
(Se: http://karinsperspektiv.webblogg.se/2008/february/jag-och-dina-del-1.html)

Igår var min sista dag på praktikplatsen. Dina skall nämligen till sicilien i två veckor, och utan henne är där inte så mycket för mig att lära. Så jag bestämde att det var dags att bege sig mot nya äventyr.

Men igår kväll var jag bjuden hem till Dina! Hon har tidigare yppat att hon var nyfiken på de där" polpettini con la marmelata" ( se köttbullar!) så jag tog med mig hemlagade köttbullar till henne.

Vilken trevlig kväll det blev!

Först kaffe och kaka i Dina's kök. Sen såg vi bider på hennes liv från Sicilien, alla kläder hon sytt (brudklänningar, sommarklänningar i sextiotalsstil, femtiotalskappor och andra underbart nostalgiska kläder), hennes barnbarn, hennes resor och annat ur hennes sjuttioåriga liv. Det är så fantastiskt att få en inblick i någon annan människas liv. Man får insikt i alla saker hon gjort som har lett till den hon är. Man utvidgar hela ens perpektiv av henne.

Det är också härligt att träffa äldre människor. För när man bor utomlands umgås man ju mest med folk i ens egen ålder. Här finns inga mormor, farfar, släkt eller familj. Människor från en anna generation ger än perspektiv som är välbehövligt.

Sen kom hennes man hem. Han arbetar som möbelsnickare. De har båda lärt sig ett hantverk från grunden och sätter värde på saker gjort med kunskap och kärlek. Ingen masskonsumtion här inte.

Köttbullar, potatis och lingonsylt förtärdes sedan i hennes kök.

Sen återvände jag hemåt med uppvärmt hjärta.

                                    image153
                                   Dina syr. Bilden är tagen på min praktikplats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0