I pipeline

Tänkte berätta lite vad som ligger i pipeline, eller på sybordet rättare sagt.

-  Superblommig klänning. Fick som ni vet lite fnatt på Libertytyger och har börjat knåpa på en helt småblommig klänning. Den skall vara i ganska så samma modell som denna klänningen, men den skall vara lite längre (ungefär till knäna), ha kortare ärmar och såklart var sydd i ett annat tyg.

- Spetsklänning. Hittade en massa spetstyg i en second hand affär. Tyget ser egenligen lite trashigt ut (är någon halvdan syntet variant), men jag tror att med rätt modell på klänningen kan det bli coolt. Plannen är att göra en modell som liknar denna klänningen. Klänningen kommer att var i två "lager", ett spetslager och ett vitt bomullslager under. Klänningen kommer även att ha ärmar, som skall endast vara i spets. Veckad kjol som den gröna klänningen. Har hittat en fin vit kavaj på vinden som kommer att vara cool till!

- Tills igår hade jag en plan att sy en blå A-formad kjol (har länge saknats i garderoben), men när mamma letade igenom vinden fann hon precis en sådan kjol, så det är det ju onödigt att sy en till. Projekt nerlagt.

- 50-tals bikini. Detta projekt är bara på idénivå, men vore så himla kul att sy en sådan.  Älskar sådana modeller på bikinis, och syr man kan man ju få den precis som man vill. Vet att underbaraclara hade en jättecool variant som hon sytt själv.

 

Bilden hittade jag här.




Haur du sett Malmöj, haur du sett väorlden.

Jag var i Malmö på intervju i tisdags och innan jag tog tåget hem till Götet hann jag träffa upp underbara M och L. Åh, tänk att några öl och vänner man inte sett på länge kan göra än så glad, var på moln hela tågresan hem. Citatet i rubriken såg jag någonstans i Malmö, det är väl stadens slogan. Det finns en skön självdistans i den meningen.

Malmö, interjvu, öl

M med sin Iphone. En lite rolig grej angående telefoner var att jag och Louise upptäckte att vi råkat radera våra telefoner på exakt samma sätt. Varning: Gör inte uppdateringarna till telefonen när du använder telefonen som internet till datorn. Dock så hade Louise inte varit riktigt lika intelligent som jag och raderat hela sin backup precis innan uppdatering gjordes.. så nu vet alla, bara så ni vet, att jag har inga nummer, appar, musik, anteckningar längre i min telefon.

Malmö, interjvu, öl

Malmö, interjvu, öl

 

Vårt lilla gäng.

 

Malmö, interjvu, öl

Cykel, vänner och kullersten funkar fint ihop trots regn.

 

 

 

 


Nya läsare!

Åh vad kul att ni gillade min klänning, och vad kul med nya läsare! Välkomna!!

Solen skiner här i Götet och skall snart träffa upp en kompis för söndagspromenix, funderar på att våga ta långboarden dit.. Började åka lite i höstas när syrran investerade i en bräda, hittade själv en på blocket, och det är jättekul att åka. Långbräda har verkligen blivit enormt stort här i Göteborg, till och med trettioåringar åker. Problemt är att jag inte hunnit bli bra än, ser inte riktigt sådär cool ut när jag åker som vissa andra gör. Menmen, det kommer väl. Ha en fin söndag underbara läsare!

Scarfklänningen

Då så, då var scarfklänningen klar och invigdes på bröllop i helgen! Åh, den kändes perfekt på kalaset, tjusig men inte tråkig, lagom längd, satt som en smäck.  Bilderna blev inte jättelyckade, men jag får ta bättre bilder när jag har bättre ljus (eller bättre objektiv!), men efter att jag meckat lite i photoshop ser man i varje fall lite av klänningen.
Here we go..
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Utgångsmaterial var alltså fem cavalierinspirerade scarfs som mamma köpt för cirka 30 år sedan.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Framifrån. Klänningen är alltså tvådelad. Två scarfs gick åt till kjolen och en scarfs till linnet. Klänningen är helfodrad med siden så att den skulle falla snyggt. Beklagar att jag inte fick iväg ett leende på fotot men var så koncentrerad på att fota..
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Överdelen är sydd i sju parallella delar (lite som en korsett) så att den skall sitta bra. Bården längst upp (som är två delar) är klippt från en annan bit av scarfsen. Överdelen är delvis förstärkt i fodret (framförallt sidorna) så att tyget inte skulle "vecka sig" för mycket.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Här ser ni mönstret lite bättre. Mörkblå bakgrund med små hästskor, bårder med tryckta band, hästskor och dylikt. Som ni ser fick man mönsterpassa mitt fram och mitt bak på kjolen. För att få lite vidd i kjolen finns fyra veck fram och fyra veck bak, men dem ser man inte så mycket.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Det här var den trixigaste biten. Om ni kommer ihåg min frustration i ett tidigare inlägg var det "knäppet" längst upp på borden som inte satt rakt över "stigbyglarna" på bården. Banden är klippta från en annan scarf och fodrade. Av de tre scarfsen finns bara några pyttesmå bitar kvar, verkligen varenda kvadratdecimeter användes..
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Klänningen var bra och man hade kul i den. En på festen frågade om det var hermesscarfar jag använt när jag berättade att jag sytt den av scarfs. Lite roligt tyckte jag, hade blivit en dyr klänning.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Då klänningen syddes av tre scarfs och jag hade fem, fick jag två över (!). Dessa sydde jag ihop och använde som en stor sjal som jag hade i kyrkan med en blå kavaj till.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Matchade kitet med en blå liten väska där jag kunde lägga den ihopvikta sjalen och lite annat.

Har varit borta ett tag

Hej vänner, har varit borta ett tag från bloggen, tyvärr har lite andra projekt kommit mellan mig och symaskinen. Men håll er kvar, jag har inga intentioner att sluta blogga!

Senaste tiden har jag återupptagit mina jobbansökningar, måste se efter den lite mer seriösa delen av mitt liv också. Det har gått fint, har faktiskt lite intervjuer inbokade och en plan för några månader framöver, så allt känns bra.

En andra anledning till att inte så mycket sömnad har ägt rum är att jag sen några dagar bor hos en kompis så har inte tillgång till gamla bettan (min symaskin). Var dock hemma hos föräldrarna igår och avverkade ett sex timmar lång sypass, det var underbart.

Jag har nu ett ganska så roligt syprojekt på gång och då jag inte har några bilder tänkte jag beskriva det lite i text istället. Kommer ni ihåg de cavalierinspirerade vintagescarfsen jag fick i födelsedagspresent, de mörkblåa? Jag skall på ett bröllop på lördag och har bestämt mig för att sy en klänning av scarfsen. Jag har sytt upp en prototyp och projektet verkar genomförbart. Den stora utmaniningen är mönsterpassningen. Det är märkligt, vanligtvis är jag inte en perfektionist men när det kommer till att sy är jag noggrann till tusen. Då tyget är i form av tre scarfs i kvadratiskt mönster ställer detta vissa krav på mönsterpassning, då jag vill att klänningens 11 delar skall passa med varandra. När bården längst upp inte passade perfekt fick jag ett frustrerat utbrott. Min syguru (min mamma som för övrigt också  är noggrann när det kommer till att sy) sade att det faktiskt inte syns så mycket. Men jag kände mig tvungen, TVUNGEN, att göra om den biten, mest för att jag själv kommer att tänka på det.

Synd att jag inte har några bilder, men ni får helt enkelt se det hela när det är klart!


RSS 2.0