Danza contemporanea


Jag har länge saknat att dansa. En bekant här är mycket inne på dans. Hon håller på med danskonvent, dansterapi, teater, dans för invandrare. Allt möjligt. För ett tag sedan tipsade hon om en grupp som höll på med (mycket) modern fri dans. Igår gick jag dit första gången med henne och provade. Det var bortom allt jag någonsin provat med dans. Helt underbart.


Gruppen bestod ca 7-8 pers. Det var en klassisk danssal, förutom att den var jättevacker. Fresker på väggar och tak. Först var det klassisk uppvärmning. Sen satte de på någon typ av rytmisk musik, för mig oklasserbar. Folk började först  gå runt planlöst i salen. Sen började folk göra mer och mer expressiva rörelser. Sen bröt det loss i allas indivduella kroppsliga tolkning av musiken och alla rörde sig fritt.

Första minuterna var man lite ställd. Herregud liksom. Vad ska jag göra. Sen bestämde jag mig för att bara hänga på. En halvtimme senare var man helt genomvarm och full av endorfiner. Ni måste testa. Klart befriande på alla nivåer.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0