I hypokondrins tecken.

Idag vaknade jag upp med en lättare huvudvärk. Och i spegeln upptäckte jag massor med röda prickar på hela halsen. Vad kan det här vara? Så här skall det ju inte se ut!!

Men nu vågar jag såklart inte gå tillbaka till sjukhuset. Jag känner mig redan stämplad som hypondriker där. Jag avvaktar helt enkelt..

En sak som fick mig på bättre humör var det här:

http://niotillfem.devote.se/

Inslaget heter: Är det inatt vi ska tina?

Ni måste spela videon. Det fick i varja fall mig att skratta.

För övrigt är det en av mina bokmärksbloggar jag ofta kollar på..


...

Det är så många jag vill skriva till. Som jag verkligen tänker på hela tiden. Men inte ett endaste kort har blivit postat och inga mail skickade. Fast kanske kan man skicka tankar. Om jag tänker riktigt mycket på någon så kanske kännner de att jag tänker på dem. Funkar det så?


thunder

Jag har varit på akuten idag. De lade mig på en brits i väntan på att doktorn skulle komma. De sade att jag såg svimfärdig ut.  Jag försökte insistera på att jag visst kunde sitta.

Efter en massa prover konstaterade de att allt såg bra ut. De skickade hem mig. Det är nog väderförändringen som har gjrot mig snurrig, sade dem. Det har varit åskoväder här de senaste dagarna och det har visst kommit in massor  med människor med liknande symtom.

I och med att jag fått bekräftat att jag inte är sjuk blev det aperitivo. Och sen en spritz. Två öl senare känner jag mig snurrigare än jag någonsin.

Och här är jag nu hemkommen. Klockan är 0:00. Exakt.

Och massor med tankar snurrar i huvudet.

Vilken tråkig blogg det här börjar bli. Inga omgjorda kläder. Bara en massa tankar.

Men den här lilla bloggen har blivit mitt bollplank. När jag skriver här formulerar jag mina tankar i ord. Något jag annars inte gör. Och det måste väl vara bra.


Pronto Soccorso ( akuten)

Mittimellan sjuk. Sådär odefinierbart märklig. I två dagar. 

Det är ingen influensa. Sådär med massa feber, när alla tycker synd om en.

Jag har bara varit totalt yr, trött och illamående i två dagar. Konstant. Har inte orkat göra någonting. Jag blir snurrig bara av att sätta mig på stolen.
 
Idag skulle jag också provjobba på ett kaffe. Som jag ringde och ställde in. Vet själv att det inte är så himla smart om man är sugen på att göra ett gott intryck. Att ställa in provdagen alltså. Men det gick inte. Jag fixar inte servera med bricka när jag knappt kan gå rakt av yrseln. Förmodligen hade jag nog ändå inte fått jobbet om jag serverat i dagens skick.

Så nu skall jag traska iväg till akuten. Vill att de tar lite prover och kolla att jag inte har fått några märkliga biverkningar av ledmedicinen. Så nu vet ni var jag kommer spendera min fredagkväll.

Det värsta är att det inte är första gången jag går till akuten här ner. Det är banne mig fjärde gången jag sätter mig i det där väntrummet ( eller femt om man räknar när jag höll en kompis sällskap).

Inom ett år kan jag skryta med om att h sytt tre stygn i fingret, haft njursten ( den värsta smärtan jag varit med om!) samt tömt knän på vätska ( ytterst trevligt).Det ni, på ett år!

Så jag känner rätt bra till sjukhuset här måste jag säga.



la piscina

Här i florens finns ett fenomen vi inte har i sverige. Man går till piscinan. Vilket betyder att man går till poolen. Som ett  resultat av att det ofta är mycket varmt här i kombination med att det är långt  till havet har de uppfört poolområden lite här och där. Mitt i staden. Som små oaser i en stad fylld med konst och trafik.

Idag var jag på piscinan.

Så här såg det ut.




Kostar 7 guldpengar för en heldag med mintgrönt poolplask och toskansk arkitektur. Klart värt.

engångskamera?

Min kamera har gått sönder. Skärmen funkar inte. Igår gick jag och frågade om den gick att reparera. Det var enda en ganska bra kamera. Canon, ett stort märke.

De sa att de var tvungna att skicka iväg den. Och betala massor för att ens få veta vad felet är. Hon sa att det var lika bra att köpa en ny.

Jag blir så sur på sånt. Varför ska man slänga bara för att en grej i den gått sönder. Det går fortfarande att ta kort. Bara att man inte kan se dem förrän de laddas upp på datorn.

Jaja, tills vidare tänker jag använda den så. Det blir lite överraskningsmoment när man laddar upp bilderna att se vad som finns där.

Tills jag har funnit lösning på kameraproblemet  tänkte jag lägga upp några gamla bilder som togs i lundregionen när jag var hemma i sverige.



Martin, med sin fungerande kamera, i malmö.



Frukost med kicki på hennes innergård.




Tulpaner i botan.



Maria och Louise håller tal.




Jag har trevligt på deras fest.


Riskaversion

Klockan är tolv och om några timmar bär det av till italien igen.

Känslan är lite blandad om jag ska vara ärligt.

Hjälper till gör nog faktumet att flygbiljetten, om dock billig, varit ett jäkla meck. Insåg igår att jag inte kommer till milano, utan till bergamo, och därmed missar sista tåget till florens.

Tänkte först blanda nytta med nöje och försöka hinna med tåget till venedig istället. Dock fanns en stor risk att tågbytet skulle bli väl tajt, och en blond tjej elva på kvällen skulle vara strandsatt i en by  (brescia heter den visst) dit det inte rekommenderas att åka. Utan lediga hotell.

Så det får bli det säkra före det osäkra. Jag sover på hostel i milano. Sällskapar mig gör förmodligen lina´s lillasyster. Ytterst trevligt.

Sen imorgon får ödet avgöra vart det bär hem.

Jag återkommer om några dagar med uppdatering om min nu mycket osäkra framtid. På alla perspektiv.

alzheimers light

När jag är stressad får jag alzheimers light ( uttrycket välanvänt bland folk som närmar sig pensionsåldern..)

Jag är dock bara 26. Jag kan inte skylla på åldern. Jag är helt enkelt lite vimsig, speciellt när jag är stressad över något.

I lördags var jag i lund. Skulle på ett hejdundrande trevligt födelsedagskalas till två undebara vänner. Och jag tänkte att visst vore det trevligt att hålla tal. Sånt gillar ju dem..

Jag började fila lite på talet under morgonkvisten. Sen insåg jag att allt från familjer, folk jag känner men inte träffat på länge, gamla flirtar och massa annat löst bekant folk skulle vara där. I takt med denna insikt växte nervositeten.

Det kom till sin höjd när jag på eftermiddagen stod vid kicki´s port. Jag hade då traskat vägen från konsum till tornagatan. Hade handlat lite frukostmat på konsum och  och övat högt på talet på vägen hem. Hälsat på folk och sådär.

När jag står och fumlar med nycklarna ser jag min spegelbild i glaset till porten. Och ser något märkligt. Vad har jag runt handleden?

En grön konsum kundkorg

Den hade jag, utan att lägga notis till,  i min nervösa vimsighet plockat med mig från konsumkön. Traskat genom hela staden med den dinglades runt handleden.

Jag fick inte stopp på kickis gapskratt när jag förklarade varför jag hade den med mig hem till henne. Men hon sa att den kommer säkert till nytta i hennes flytt. Att lägga tidningar i och sådär.

Skönt att slippa lämna tillbaka den med förklaring.


Tack

Tack för era fina mail och hälsningar. Mitt i allt blir man så glad av att det är så många som bryr sig.

Jag mår ganska bra. Är lugn och kan sova.
 
Dock tänker jag mycket på det som hänt mycket. Tänker mycket på pappa. Jag vet inte hur många gånger jag sagt "lilla pappa" högt för mig själv. Och mitt huvud har fått fnatt på olyckor. Rätt som det är spelar sig olika olyckssituationer ofta upp i mitt huvud. Flyg, bilar, allt möjligt. Oftast när jag cyklar. Vilket bara det kan bli en självuppfyllande profetia.

Syrran nämde en artikel i GT om olyckan.

http://www.gt.se/1.1146060

GT skriver ju på sitt sätt som kvällstidning. Men jag antar att de förklarar i stort sett vad som hände. Kan bara inte fatta att det är vår röda volvo man ser. Och det är om mina föräldrar de skriver om.

Dock ser det bra ut för pappa. Han har fortfarande respirator men han är inte medvetslös. Dock söver de ner honom. Men ibland tar de bort lite av sonderingen och mamma säger att han uppfattar vad som sägs och att hon är där. Vilket är en enorm lättnad att höra. Det verkar gå åt rätt håll. Och jag bygger inte upp några skräckdilemman. Innan jag vet något annat tänker jag att allt kommer gå bra.

Jag vill dock träffa pappa och mamma.  Även om jag inte kan göra så mycket vill jag se dem. Och på fredag åker jag hem.

Tack återigen för era fina tankar. De hjälper.


När det otäckaste händer

Imorse ringde min mamma. Jag förstod direkt att något var fel.

Mamma berättade att de varit med om en bilolycka igår kväll. De hade kört av motorvägen. De ligger båda på Varbergs sjukhus. Mitt huvud börjar snurra. Jag frågar hur det är med dem. Mamma fortsätter, hon berättar att hon mår förhållandesvis bra. En liten hjärnblödning, blåmärken, ett sår vid ögat. Hon fortsätter att hon betona att HON mår bra. Då kommer  paniken. Jag nästan ryter till, men hur mår pappa?

Pappa låg i respirator på intensiven. Han var nedsövd, hade hjärnblödningar. Läget var stabilt och inte livshotande. Mer visste inte min mamma.

Hon berättade att ambulanser kommit snabbt, uppskuret biltak, medvetslös pappa. Ofattbar information.

När jag lade på började jag gråta. Vad händer?

Under dagen har jag fått reda på att de planerar att väcka pappa. Ikväll kommer man veta mer om hans tillstånd. Jag har ringt runt till släkt. Skickat blommor till sjukhuset.  Pratat med syskonen. Försökt göra det jag praktiskt kan. V och G har varit underbart stöd.

Det märkliga är, att efter första chocken, kom ett lugn. Jag har bestämt mig för att tänka att det här kommer sluta bra. Innan jag vet något annat har jag bestämt mig för att det kommer sluta bra.

Det är bara så himla jobbigt att inte kunna vara närmare.


Det går i rött och vitt..

Om ni undrar vad jag håller på med en fredagskväll som denna kan jag meddela att jag syr en sparkdräkt  i vit och röd lycra, fodrad sådan.

G skall göra ett stort uppträdande för en läkemedelsmässa och jag har fått uppdraget att sy en dräkt efter deras logga. Denna heldrakt kan nog kvalificera sig en på medaljplats för det fulaste jag någonsin sytt. Men kul har det varit ändå!



RSS 2.0