åh julen är här.

Läste precis på Martins blogg om hur han noterat att julglöggen prydde hyllorna på systemet. När jag läste det tänkte jag, det där att tvångsstarta julen redan i oktober, det är så himla svenskt. Vi har liksom inget annat att göra i oktobermörkret än att börja tänka, att snart, snart är julen här.

Om sisådär,

två,

och en halv

månader.

Men vet ni vad som hånflinade mot mig vid matkassan här i Geneve igår. Visst var det chokladtomtar prydligt stod  uppradade i oktober även här i "södern".

Det här med chokladtomtar och glögg känns väldigt germanskt på något sätt. Jag tänker tyska julmarknader. Kan det vara så att det är de tyskinfluerade länderna som börjar julhysterin extra tidigt. Schweiz och Sverige faller under den kategorin både två.

Jag måste göra en empirsk efterforskning som stödjer min tes, för inte har vi väl sett några jultomtar i Frankrike och Italien redan i oktober?







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0