Scarfklänningen

Då så, då var scarfklänningen klar och invigdes på bröllop i helgen! Åh, den kändes perfekt på kalaset, tjusig men inte tråkig, lagom längd, satt som en smäck.  Bilderna blev inte jättelyckade, men jag får ta bättre bilder när jag har bättre ljus (eller bättre objektiv!), men efter att jag meckat lite i photoshop ser man i varje fall lite av klänningen.
Here we go..
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Utgångsmaterial var alltså fem cavalierinspirerade scarfs som mamma köpt för cirka 30 år sedan.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Framifrån. Klänningen är alltså tvådelad. Två scarfs gick åt till kjolen och en scarfs till linnet. Klänningen är helfodrad med siden så att den skulle falla snyggt. Beklagar att jag inte fick iväg ett leende på fotot men var så koncentrerad på att fota..
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Överdelen är sydd i sju parallella delar (lite som en korsett) så att den skall sitta bra. Bården längst upp (som är två delar) är klippt från en annan bit av scarfsen. Överdelen är delvis förstärkt i fodret (framförallt sidorna) så att tyget inte skulle "vecka sig" för mycket.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Här ser ni mönstret lite bättre. Mörkblå bakgrund med små hästskor, bårder med tryckta band, hästskor och dylikt. Som ni ser fick man mönsterpassa mitt fram och mitt bak på kjolen. För att få lite vidd i kjolen finns fyra veck fram och fyra veck bak, men dem ser man inte så mycket.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Det här var den trixigaste biten. Om ni kommer ihåg min frustration i ett tidigare inlägg var det "knäppet" längst upp på borden som inte satt rakt över "stigbyglarna" på bården. Banden är klippta från en annan scarf och fodrade. Av de tre scarfsen finns bara några pyttesmå bitar kvar, verkligen varenda kvadratdecimeter användes..
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Klänningen var bra och man hade kul i den. En på festen frågade om det var hermesscarfar jag använt när jag berättade att jag sytt den av scarfs. Lite roligt tyckte jag, hade blivit en dyr klänning.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Då klänningen syddes av tre scarfs och jag hade fem, fick jag två över (!). Dessa sydde jag ihop och använde som en stor sjal som jag hade i kyrkan med en blå kavaj till.
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Scarfs, klänning, cavalier, omgjort
Matchade kitet med en blå liten väska där jag kunde lägga den ihopvikta sjalen och lite annat.

Kommentarer
Postat av: Louise

åhh karin, den är magisk!!! vad skoj att se den, så fin!

2011-04-15 @ 16:03:54
Postat av: Sara

Supernice!

2011-04-16 @ 02:24:59
Postat av: Remade Rehnberg

Tack Sara och Louise! Vad kul att ha er som läsare!!

2011-04-16 @ 11:25:02
URL: http://karinsperspektiv.webblogg.se/
Postat av: Emma

Sara skvallrade =) Oj vilken klänning! Och en herrans massa jobb kan jag förstå. Men du är grymt snygg i den!

2011-04-16 @ 17:01:34
Postat av: Elin

Wow, Karin! gud vad duktig du är!! Så fin klänning och du är verkligen supersnygg i den!

2011-04-16 @ 19:16:23
Postat av: Dolores

Fantastiskt snyggt! Min stora passion är damsidenscarves och att göra dem till klänning är ju en underbar idé. Jag brukar knyta ett par 90x90 scarves som kjol och linne, blir väldigt sexigt...:)

2012-06-13 @ 15:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0