Några speciella adresser i Paris

I januari var jag en sväng i Paris. Det är alltid märkligt att vara tillbaka på ställen man bott på en gång. Man blir nostalgisk, kommer ihåg saker, känslor, människor som man hade glömt. När man går på gator som man en gång gick på varje dag poppar otippade minnen upp.  Man inser att man kommer ihåg hur märkligt golv som fanns på sin tunnelbanestation, man inser att grönsakshandlarn på ens gamla gata är ny, och man kommer ihåg hur porten alltid krånglade. Man går förbi klubbar som man glömt bort, man kommer ihåg folk som man träffade i ett visst kvarter och man kommer ihåg hur man räknade ut dricksenpå restaurangen där man jobbade. Nu när jag var i Paris råkade jag komma förbi några adresser som var fyllda av minnen.
paris, minnen, adresser, resor
Framför min gamla port i Montmartre. Där bor någon några helt andra, nya krukväxter som hänger från de franska balkongerna.
paris, minnen, adresser, resor
Torget där vi bodde, som man gick förbi varje dag. Nu när vi var där var det vinter, men konstigt nog kommer jag inte ihåg att det var vinter någonting när vi bodde där. Bara att det alltid var varmt, och man slängde sig på gräsfläcken som ligger precis bakom mig när jag tog fotot.  På en av uteserveringarna var jag en gång ute och åt med en kille som fick en duvskit i håret, det var lite kul. Han tittade upp och såg hur duvorna kraxade. Jag kommer ihåg att jag inte kunde hålla mig för skratt, hela uteserveringen skrattade (på ett snällt sätt..). Han skrattade inte alls.
paris, minnen, adresser, resor
L'écluse, slussen, ett av mina gamla jobb. Hjälp var jag inte kunde bra franska när jag jobbade där. Grymt många missförstånd blev det. Som när någon beställde ett glas Gauchon (ett vitt vin från bordeaux), och jag tyckte han sa couchon (gris), varpå jag serverade en assiett kallskuret.
Ett annat ställde jag bodde på. Rue Longchamp i 16:e. Lugnt kvarter som jag egentligen inte föll för helt. Hade glömt bort Roy skylten, som jag alltid tog sikte på. Sjukt dyr choklad hade dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0