Presenthetsa eller sy själv?

Det värsta jag vet är att presenthetsa. Ni vet man skall bort, någon fyller år och man har ingen present. Då skall man in på stan och hitta en present, för man "måsta ha med sig nåt". Presenthets är bara jobbigt. Man hittar inget, tiden går, och till sist köper man någon tråkig sak bara för att man måste hitta något. Ofta blir det något som den andra inte behöver och inget särskilt personligt över huvudtaget.

Så mitt förslag, sy ett förkläde i present! Det är lätt att sy och något som alla som lagar mat behöver. Folk gillar också att få saker som någon gjort själv... Tar cirka tre timmar i tidsanspråk. Det är ungefär lika lång tid som det tar att presenthetsa, men betydligt trevligare!  Nyligen sydde jag ett förkläde till Alexandra som hade fest. Jag hade detta kitshiga tyget hemma, har för mig att jag hittat det på loppis en gång, återanvändning! Ett annat förkläde sydde jag till Martin, det förklädet kan ni se här.

Här är en liten guide till hur jag syr min förkläden.


förkläde, mall, sy själv, kitsch, present
1. Välj ut lämplig modell. Själv brukar jag använda ett förkläde som jag gillar formen på som mall. Klipp tyget, lägg till cirka 1 cm i sömsmån. Här har jag lagt till mer sömsmån, men bara för att jag ville få förklädet lite större än det ursprungliga.
förkläde, mall, sy själv, kitsch, present
2. Det skall alltså se ut såhär när det är klippt.
förkläde, mall, sy själv, kitsch, present
3. Prova lite framför dig så att det känns okej..
4. Jag brukar alltid fordra/sy det dubbelt för att ge det lite mer stadga. Här fordrade jag med ett gammal lakan, kan man hitta för en tia på loppis.
5. Sy banden (om du inte vill använda dig av färdiga band). Du behöver ett kortare om halsen och två band att knyta med. Gör dem lika långa som det ursprungliga förklädet. Band syr jag genom att klippa långa rektanglar, sy rätsida (tygets "framsida") mot rätsida, och vänd sedan bandet med rätsidan utåt med hjälp av att föra en säkerhetsnål genom fickan.
förkläde, mall, sy själv, kitsch, present
6. Nu skall du alltså sy ihop förklädet! Lägg det med rätsida mot fodrets rätsida. Nåla. Lägga in banden på de ställen där banden skall vara fästa. Sy inte ihop förklädets nederkant (för när du har sytt runt alltihop vänder du det genom underkanten så att framsidan kommer fram). Tips: testa först att nåla och vända det med framsidan ut, så att du ser att du har lagt in banden på rätt sätt.
förkläde, mall, sy själv, kitsch, present
7. När du vänt förklädet så att framsidan är utåt, viker du in underkanterna mot varandra och syr ihop dem. Det kommer alltså en söm som syns på framsidan på underkanten.
förkläde, mall, sy själv, kitsch, present
8. Såhär skall det se ut när du har sytt ihop det.
9, Sy på eventuell ficka med handdukskrok om du har lust..
förkläde, mall, sy själv, kitsch, present
Klart!

Kommentarer
Postat av: Evelina

Åh va hemskt hemskt sött. Detta verkade vara ett lagomt svårt projekt för mig =)

2011-02-14 @ 09:58:18
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0