80-talsskjortan som blev klänning

Hittade en gammal skjorta i mammas garderob. Ni vet en sån där 80-talsskjorta, med ärmar som börjar halvvägs ut på överarmen, rak, bred och absolut ingen formsömnad. Vill helst inte tänka tanken, men förmodligen har någon burit denna skjorta till stenslitna jeans med ett skärp i midjan.

 

Dock så gillade jag mönstret, tyget var inte heller knappt slitet. Så jag slaktade skjortan, sprättade upp sömmarna, och började göra om den. Ärmarna blev bas till kjolen, och bättrades på med tyg som togs från sidorna. Den översta kragen blev linning (jag skar klänningen i midjan). Knapparna byttes ut och för att kunna få på mig det hela satte jag en dragkedja i sidan.

 

 

 

 


Före skjortan gjordes om. Ärmar som börjar på överarmen, bred och sitter allmänt för jävligt. Fula knappar också.




 

 


Jag gillade tyget och mönstret. Här ser ni midjepartiet i den omgjorda varianten, skuren i midjan och med linning. Perfekt om man vill ha skärp.






Såhär blev slutresultatet. Liten krage, korta kimonoärmar, linning, nya knappar, dragkedja i midjan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0