Jil Sander genom Ivan Ivarsson

Funderade just på inlägget från igår om att jag skulle inspireras av Jil Sanders färger. Fast det finns något avkreativiserande av att inspireras av kläder som redan är ett koncept, som redan är klara. Jil Sander måste sannolikt själv ha inspirerats av något när han gjorde kläderna, är det inte roligare att själv titta på helt andra saker och överföra det till exempelvis vad du skall ha på dig en dag.

Tittade på lite kort som jag tagit från en utställning jag var och såg på Göteborgs Konstmuseeum. De ställde ut Göteborgskoloristen Ivan Ivarsson. Han drömde om färg och lär ha sagt att han skulle vilja äta färgen. Som många andra svenska målare från den tiden hängde han ett tag i sydfrankrike. Närmare bestämt var han i Cagnes, utanför Nice. Kommer ihåg att när vi jobbade i Nice tog vi ibland tåget till Antibes, och då stannade vi till i Cagnes, men inte hade jag en aning om att även han måste ha stannat till och gått av där många gånger (om den tågrutten fanns då såklart!). Ivan dog vid bara 38 års ålder, han hade en del livskriser och lär ha vuxit upp med de inspirerande orden "tänk på döden". En period i hans målande svärtade han ner sina tavlar som en symbol för lidande.

Dessa bilder tog jag från utställningen, jag älskar när man får ta kort på utställningar!

Ivan Ivarsson, Göteborgs Konstmuseum, Kolorist, Sydfrankrike, färger.

 

Gult, rött och orange blandat.



Ivan Ivarsson, Göteborgs Konstmuseum, Kolorist, Sydfrankrike, färger.

 

Gult, rött och orange med klarblått.



Ivan Ivarsson, Göteborgs Konstmuseum, Kolorist, Sydfrankrike, färger.

 

Blått och knallgrönt.



Ivan Ivarsson, Göteborgs Konstmuseum, Kolorist, Sydfrankrike, färger.

 

Gillar den tavlan mycket. Kanske mest för att jag känner igen motivet från Göteborg, havet och himlen som flyter ihop, de långa penseldragen och det gröngula huset. Kan inte någon köpa den till mig?



Ivan Ivarsson, Göteborgs Konstmuseum, Kolorist, Sydfrankrike, färger.

Gult och vitt


Ivan Ivarsson, Göteborgs Konstmuseum, Kolorist, Sydfrankrike, färger.

Rött, rosa och grönt.





Bilderna är alltså Ivan Ivarsson och korten togs på Göteborgs Konstmuseeum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0