klappar

I linje med mitt tidigare inlägg har jag approachat jul i min antikonsumtionsanda.
 
Ni anar inte hur skönt det är att slippa springa på stan och desperatköpa grejer. Och när folk klagar över hur många julklappar de har kvar att köpa ler jag bara och funderar över mina pysselprojekt.

Julklapparna slogs in med egenmålat oblekt papper. Banden gjordes av överblivna tygremsor jag hade hemma.

image86

inslagspapper

image87

julklapparna till familjen, skall nu stoppas ned i resväskan..


image88

och här ett annat projekt. Vem vet, kanske kan ni om ett tag lista ut vad jag höll på med...

Om en och en halv timme går tåget för första delsträckan till antibes (den består av fyra tågresor och tar 9 timmar).

Ser fram emot härliga dagar i en skön stad med konst.

Jag hoppas att jag får möjlighet att göra något inlägg under tiden där, annars är jag tillbaka om en vecka.
En riktigt, riktigt god jul..


Kakan karin

Någon gång under gymnasiet blev hade jag ett litet smeknamn; kakan.

Kanske har det att göra med att jag gillar kakor så mycket!

Häromdagen kom en bekant förbi för med toscanska kakor..

image85

De vita med florsocker kallas "torta della nonna" - mormors tårta.

Och de andra är gjorde med smördeg med sylt, choklad, nötter och annat underbart ohälsosamt.

Killen heter Gaetano och är en kompis till min kompis denise. Han spelar mycket undervattensrugby och jag måste erkänna att jag ver helt omedveten om att malmös undervattenslag är visst bland de bästa i europa. Sedär, man lärt sig alltid något nytt.

För övrigt är han mycket ivrig i att vi ska börja spela vi med. En gång tog han med oss till ett träningspass. Han sa att vi skulle ta med oss  baddrakt. Jag trodde typ att han skojade.. men jag kan informera er om man skall se något av en undervattensrugbymatch skall man ligga i vattnet med cyklop. Annars gör man som oss och sitter bredvid bassängen och en gång i minuten ser några huvuden komma upp och hämta luft. Men det var en upplevelse i varje fall. Ett trettiotal italienare iklädda speedos ser man inte varje dag...


sånadär spanska

Det har bott en spansk tjej här några dagar. En kompis till G och hon har visst även hon bott i lägenheten för några år sedan. En cool tjej som jag gillade. Har rest massor och senast bott i guatemala i några månader. Nu vill hon rota sig och skall flytta till kanarieöarna. ( hehe som svensk associerar man ju inte direkt teneriffa med stadgat liv...)

Igår kväll lagade hon det där som man ofta lagar i spanien som jag i sekunden inte kommer på vad det heter. Ni vet sådana där tjocka pannkakor av potatis som man steker i pannan. Plus det gjorde hon gaspacho och annat gott. mm mm

image84

H vid spisen.

lager på lager på lager

Idag är det kallt här i florens. Såklart inte lika kallt som i skandinavien men säker runt fem grader.

Det intressanta i detta är dock att man upplever kylan så mycket mer här.

Detta beror på att vi sverige är vana vid kyla och har byggt våra hus efter det. Täta väggar, tvåglasfönster och oljepannor i källarna.

Här dock finns inget av det. Jag lovar, jag känner en lätt bris av luft utifrån när jag sitter nära fönstret och ritar på mina tekniska skisser.

Det finns dock en gasvärmare ( funkar dock sådär). Dock är gas svajndyrt här och vill man inte spendera alla slantar på uppvärmning används de här minimalt.  
 
Så helt enkelt, man sätter på sig en tröja.

Eller som idag följande;


image76image77image78

två par strumpbyxor
fleecetofflor
benvärmare
klänning
tre styck tröjor
en mössa
samt en fleecefilt virand runt mig.


Mojitos ger insikt

Efter att ha ritat flats(tekniska beskrivningar till kläder) hela dagen bestämde jag mig för att jag var väl värd en liten sväng utanför huset. Bestämde att  möta upp mina ex arbetskompisar från sesame efter jobbet. Börjar förresten ske något med en av dem, men det är en annan historia..

image74

Mitt hår växer verkligen väldigt snabbt. Jag rakade ju mer eller mindre av det i somras och nu börjar det till och med bli frisyrlångt igen. Ikväll försökt jag fixa lite 40-tals vågor av luggen. Syns kanske inte så bra men tyckte det blev riktigt fint faktiskt.

Tills nu har vi varit ute och druckit mojitos. Och när jag traskade hem i firenzenatten kom jag till insikt, jag trivs verkligen bra här nu!

Är så glad att jag har hittat praktikplats i januari för jag januarisverige lockar inte alls särskilt mycket.. så nu blir jag kvar här ett tag till på obestämd tid, och det känns väldigt bra! Och ni är så välkomna att hälsar på. För även om jag inte saknar sverige så saknar jag er!

Ser även fram så mycket till M kommer hit över nyår, ska bli så kul att se dig!

Godnatt

Think pink

I denna veckan har jag som ni vet haft en massa prov. Idag var det campionario, igår tygtryck, onsdags kollektion. På måndag har vi ytterligare tre.. gött.

Sen är det happy new jul!

image73

Rosa med olika typer av gammaldags spets..

image70



För att provocera italienarna lite, som älskar brunt och grått , gjorde jag bland annat massor med rosa klänningar i min collezione. De ovanför är en del av dem. Den här staden behöver färg. Och helt seriöst tycker jag att en dag blir roligare iklädd rosa än grått!


ett kylskåp kommer lastat!

I mitt rum stod det när jag flyttade in ett gammalt kylskåp. Hade väl hört till någon som bott i mitt rum innan. Dock är kylskåpet gammalt och funkar inte. Min första tanke var  såklart att slänga ut detimage68



Men sen kom jag på ett bra användningsområde till det, tygförvaring!

Jättepraktiskt att förvara tygerna där!

image69


Se vilken skattkammare!


två glas vin och sen stupar jag i säng

Nu är jag grymt trött. Har insett att jag pluggat sjukt mycket de sista dagarna och sovit pyttelite. Fast samtidigt tycker jag det är underbart att jag tycker det är så kul att jag har diciplin att plugga så här mycket. Kan inte minnas att så var fallet i min ekonomi/stats studiekarriär.. 

Idag hade vi en presentation och det gick bra. Dock gick det mindre bra för en klasskamrat som bröt ihop efter lektionen. Förmodligen mest utmattning.  Den barmhärtiga samarit jag var erbjöd jag pasta och pesto med lite dämpande rödvin hemma hos mig efter lektionen. Det blev dock så trevligt. Min klasskamrat är halvchilenare halvirländska, underbar blandning!

Vi delade på en flaska rödvin och jag lovar, just nu kan jag somna här på skrivbordet framför datorn..

Buenanotte!


Idag presentation

Som jag skrev om i mitt tidigare inlägg så är det slutexamen denna veckan. Om tre timmar skall jag visa upp mitt kollektionsarbete. Jag är helt ok nöjd med resultatet. Har gjort en kollektion med bara klänningar!

Än är jag dock inte helt, helt klar.. några flats kvar att göra. Menmen, det löser sig. Jag har de klara till "officiella" slutexaman på måndag.


Idag skall jag sätta på mig min marimekko 60´tals klänning.

Jag tycker det känns bra att vara finklädd på tentor etc. Typ, har jag inte pluggat tillräckligt kan jag i varje fall se bra ut!

image66 image67

Jag gillar den grymma A-skärningen.

( PS, sorry jag hela tiden slänger upp bilder som inte står lodrätt. Men jag fattar inte hur man vänder dem i detta program)



RSS 2.0