En ryska i florens

Om ni kommer ihåg tidigare inlägget när jag provade hattar hemma så sa jag att de var en av de hattarna jag tog med mig till florens.

Denna diskreta hattbonad kom med i resväskan..
image61image60

Ett antal gånger har de frågat om jag är ryska. Och jag svarar då, da, svasiba.

Hatten är inköpt i leningrad ( nuv st petersburg) av min pappa för trettio år sedan. Priset står i rubel på insidan. Då det på den tiden inte rådde marknadsekonomi (priset styrs av efterfrån) står priset tryckt och sattes dit under tillverkningen, dvs priset bestämdes redan innan försäljning.

Oavsett vad man tycker om denna epok så har hatten i varje fall en intressant historia.

För övrigt måste jag erkänna att det är en riktig kanin som använts till denna hatt. I vanliga fall använder jag gärna inte päls men jag tänkte att den är ju ändå redan död sen trettio år så då är det ju lika bra att använda den.
Sen tror jag inte heller att den är gjord i "lyxsyfte", snarare praktiskt -  det är nog ryssligt kallt där borta i ryssland...

Da svadinja!

Kommentarer
Postat av: Maria Ggg

Oj, en kommentar till bara. Jag tittade på en jättefin pälsmössa i en antik/secondhandaffär och tänkte precis bära i väg med den till kassan när jag såg något som såg ut som en lagning i tyget (du vet, för det otränade ögat). Jag tittade lite närmare och insåg att det inte var en lagning och inte heller var det en liten brännskada. Det var två små, jättesöta tassar som stack ut ur mössans nedre kant. Jag fingrade lite på de små klorna, lade tillbaka mössan och avlägsnade mig snabbt.

2007-12-02 @ 09:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0