Streetart

Här nere har jag nära kontakt med en sk writer, streetartist kallade vad ni vill. Jag håller mig till det nära intill stenåldriga namnet graffitti.

Mina åsikter kring graffitti är delade. På ett sätt rycks jag ibland med när de går loss om att konsten i de fina rummen är endast för de priviligerade med pengar och konstutbildningar.  Och jag kan tycka mycket graffitti faktiskt är snyggt. På vissa ställen. Graffitti kan besrkivas som de förtrycktas revolt. Man tar tillbaka det offtentligar rummet som öfördelaktigt tillhör rika investerare. Lite Robin Hood över det hela. 

Samtidigt så undrar jag vem är det som bestämmer vad som är konst och var den får  sättas. Är det dem  själva då istället som får agera utan att visa respekt för andra. Och är det offentliga rummet endast ägt av rika investerare? Exempel tåg ägs ju av staten, dvs oss själva. Så när de går loss på dem är det istället fattiga studenter som får betala saneringen genom högre biljettpriser och högra skatter.

Jag lämnar med detta denna diskussion och visar istället på en annan typ av streetart.



Häromdagen gick jag förbi denna hänglåsklump. Precis vid ponte Vecchio.

Det måste ju finnas en tanke bakom detta. För det känns orimligt att typ 40 cyklar skulle blivit kapade precis på denna punkt.

Vem har gjort den? Är det en person som snickarat ihop denna konstellation eller var det av slump någon som hängt sitt hänglås där, någon hängde på, sen kom nästa som tyckte det såg coolt ut, och så blev det såhär?

Vad har folk tänkt när det hängt på sitt hänlås där?

Kan det symbolisera något djupare kanske?

Sådant får i varje all mig att tänka till.

Sånt här gillar jag.

Kommentarer
Postat av: elin

hej vännen!! välkommen hem! ville se hur du har det och fann detta inlägg, och insåg att jag för en gångs skull har svaret! jag vet inte om du la märke till att såna här "låsklumpar" fanns lite

överallt kring broarna i florens och det är en tradition i florens (italien?) för förälskade par att skriva sina namn på ett lås, låsa fast det på en bro och sen kasta nyckeln tillsammans ner i floden. "evig kärlek", en väldigt romantisk tanke.. eller hur?



hoppas att allt är bra med dig annars!!



kram

2008-07-21 @ 11:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0