en uppfriskande dusch

Här i italien är det varmare än i sverige. Utomhus. Om man skall diskutera upplevd kyla, dvs hur kallt man upplever det är, hur mycket man fryser, skulle jag vilje påstå att det är kallare här.

För vi i sverige är vana vid kyla och har anpassat oss till det. Vi har dunjackor, dubbla fönsterrutor, vänthallar, gaspannor i källarna, värmesystem i huset.
 
Här i italiens stenhus finns inte så mycket av det.

I och med att värme, el och vatten fungerar sämre samt kostar mer än sverige används inte dessa så mycket. Man sätter helt enkelt på sig en, eller fem, tröjor inomhus när det är kallt.

Anledningen till att jag kom att tänka på detta nu är att jag precis tagit en uppfriskande dush. Med betoning på uppfriskande. Varmvattenberedaren fungerar lite när den vill här. Ofta brukar man få en 1-4 min lång härligt introducerande varmvattendush, som precis lyckas få en att njuta och tänka att idag funkar varmvattnet. Sen kommer kallt vatten. En överraskande kvick växling. Och när jag säger kallt men jag KALLT vatten.

Och då är det bara att vänta.

Väntan kan vara upp till

1 min - man tackar gud, är bara lite skönt nedkyld och fortsätter duscha.

5 min- nu sitter man huttrande i duschen, när man sen får varmvatten gör det ont i tårna som nu nått förfrysningsgrad.

10 min- beredaren har idag uppenbarligen inte vaknat på rätt sida. Kommer förmodligen inte fungera på ett bra tag heller. Efter tio minuter inser man att man dör av kyla om man inte "kastar in handduken". Man får helt enkelt avbryta duschen i den fas man är. Förhoppningsvis utan schampo i håret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0