höst är bättre söderut

Alla pratar om våren, hur våren är underbar, full av energi, hur man blir lycklig av att se blommor som slår ut, och annat platoniskt krafs. Men för mig är våren ofta blandad med stresssignare.  Mitt uppe i studier, finns sommarjobb som alltid ska fixas, beslut som skall tas  samtidigt som man är blek som en säl efter månader av frånvarande sol.

Jag gillar hösten, energipåskottet från sommaren håller sig kvar. Man blir kreativ, man vill ut i skogen. Hösten är inte stressande, den är rofylld. Sommarens intryck får sjunka in, man samlar den sista energin inför vintern. Den ställer inga krav.

Det bästa när man bor söderut är att hösten är mycket längre än i sverige. I sverige springer den förbi för snabbt. Som ett färgglatt maratonlopp i september. Söderut får man njuta av den ofta långt in i november.

Igår var vi och utforksade ett berg här i närheten. När bussen stannade till i en liten förstad till Geneve föll jag handfallen för hur höstvackert allt var.

 


Kortet togs igår vid bergets fot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0