Liberty, here we go.

Liberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art NouveauLiberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art Nouveau
Nu kanske ni trodde att jag skulle skriva om frihet, ett revoultionsinlägg kanske var att vänta? Nej, bättre analyser hittar ni någon annastans. Istället tänkte jag prata om LibertyTRYCK!

Den anrika Liberty kommer från England och var i slutet av 1800 talet en starkt drivande kraft till "Art Nouveau". De gjorde asieninspirerade, färgstarka silkestyger i Art Nouvau mönster.
Personligen förknippar jag dem med deras färgstarka tryck och min mammas snyggaste skjortor. När hon var ung investerade hon i figursydda Cacharelskjortor, skjortor som jag kastar mig över idag. Cacharel hade nämligen på den tiden ett samarbete med Liberty och sydde upp skjortor av deras färgstarka mönster.
Jag förknippar märket mycket med små blommönster, kanske för att det var mest de mönstrena min mamma valde. När vi var i Paris nu i Januari investerade jag i lite Libertytyger som jag nu har börjat sy i. I dagarna får ni se vad det är jag sytt ihop, överdelen blev klar igår.
Tills dess tänkte jag visa lite av deras tyger. Något ni kan funder över är vilka tyger ni tror att jag valde när jag var i Paris. Två av dessa tyger köpte jag någon meter av!
Alla bilder på tygerna har jag tagit från Libertys hemsida.


Liberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art NouveauLiberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art NouveauLiberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art NouveauLiberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art Nouveau
Liberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art NouveauLiberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art Nouveau

Några av deras kända blommönster som jag gillar skarpt.
Liberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art NouveauLiberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art Nouveau
Nåra av Libertys Paisleymönstrade tyger, tryck de också är väldigt kända för.
Liberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art NouveauLiberty, tyger, Paislsy, Blommor, Art Nouveau'
Hittade också dessa trycken, väldigt Art Nouveau (Jugend om ni fördrar det) som var grejen där i början på 1900. talet






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0